tisdag 15 april 2008

Bokrecension - "Rich Dad Poor Dad" av Robert Kiyosaki

Jag vill bli rik och flytta till Thailand. Så enkelt är det och ändå så svårt. Jag är jäkligt trött på att ha ett lönearbete. Göran Persson sa en gång att “den som är satt i skuld är inte fri”, det är sant. Jag säger dessutom att den som är satt i arbete är inte fri. Vad är det för skillnad? Slutar jag arbeta så tar det bara en månad sedan har jag skulder... Nåja, upp med hakan nu, det var väl lite väl pessimistiskt. När allt kommer omkring så har jag ett jobb som jag trivs med och lite pengar blir det över varje månad. Men jag och min fru måste komma ur ekorrhjulet innan vi är typ 65, det måste gå.

Jag tror många av mina läsare känner igen sig i det här. Faranger som intresserar sig för Thailand är i regel personer som är trötta på ekorrhjulet här hemma och söker något annat. Många människor funderar inte alls på det här utan de bara äter, sover, jobbar och konsumerar istället. Jag vet i alla fall en annan bloggare som tydligen också är trött på ekorrhjulet. Jag läste ett tips om en bok på hans blogg. En bok om hur man blir rik. Jag blev naturligtvis intresserad så jag läste den också.

Boken heter “Rich Dad Poor Dad - Vägen till framgång” skriven av Robert T. Kiyosaki ISBN 91-89617-57-6. En märklig titel på en sådan här bok kan man ju tycka. Det ligger till så att författaren som är amerikan och uppvuxen på Hawaii hade en biologisk pappa som var välutbildad och hade ett fast jobb och alltid gav sin son rådet att skaffa sig en utbildning och ett fast jobb. Sedan fanns där en annan vuxen man i hans liv som var en affärsman, en klippare, en riskkapitalist som lärde honom hur man blir rik utan att behöva arbeta och han drogs emellan dessa två fadersfigurer. Det är just det boken handlar om, hur man blir rik utan att arbeta. Man ska naturligtvis inte lönearbeta (det är bokens främsta budskap) men man ska inte starta eget företag heller i fall nu någon trodde det, därför att det är också en form av arbete. Nej, det är pengarna som ska arbeta inte du. Det betyder i klartext att du måste riskera dina pengar i olika investeringar i hopp om att de ska ge ränta. Passiva inkomster kallas det också.

Det står mycket klokt i den här boken och den är underhållande att läsa men den innehåller också mycket som inte går att översätta till svenska förhållanden. Som vanligt med den här typen av böcker så förklarar den inte hur man ska få tag i den där första miljonen? När man väl fått tag i den så kan man nog få det att rulla på. Det är därför världen är så jäkla orättvis.
Jag kan inte påstå att jag rekommenderar den här boken, du kommer inte att bli rik bara för att du läst den. Istället kan boken fungera som inspirationsbok för att komma igång med något vettigt som till exempel att spara undan en slant varje månad och investera den istället för att konsumera. Om du aldrig gör några investeringar så kommer du aldrig att blir rik, då kvittar det hur bra jobb och hur bra lön du har. Ett nog så viktigt råd för alla som är gifta med thailändskor, då kan pengarna rulla iväg snabbt om man inte ser upp. Köp aktier eller fonder till exempel varje månad för en bestämd summa, direkt när du fått lön. Sedan får ni leva på vad som blir kvar och rätta munnen efter matsäcken och släktingar i Thailand och allt vad det nu kan vara får rätta sig efter det.

Men så kan vi ju inte leva allihopa. Låta pengarna arbeta men inte vi själva. Vem ska producera mat, bygga hus och vägar, släcka bränder och ta fast tjuvar? Det här med att ta fast tjuvar tycker ju alla kapitalister är speciellt viktigt. Ganska komiskt egentligen, själva vill de absolut inte arbeta men de kräver ändå att andra människor ska göra det. Enligt den ursprungliga kapitalismen så skulle man bli rik genom att arbeta, det ska ju vara själva drivkraften för att arbeta. Det är antagligen därför Moderaterna kallar sig ett arbetarparti helt plötsligt. Men den sloganen ger jag inte mycket för, därför att någonting har spårat ur längs vägen och vi har idag hamnat i en marknadsekonomi där man bara kan bli rik genom att riskera sitt kapital, absolut inte genom att arbeta.